Dyrt eller billigt?

Har alltid haft svårt att hitta en bra foundation, nöjer mig inte med en bra utan vill ha en perfekt. Då kanske man kan tänka att det finns inga perfekta men enligt mig så har jag hittat två st jag verkligen gillar. Eller förlåt mig, älskar! Den ena är I.D bare minerals. Först var jag väldigt skeptisk till den då min hudterapist rekommenderade den men jag tänkte, man kan ju alltid testa det skadar ju inte. Fick verkligen bra hy och använde den i 2 år, var verkligen beroende. Både jag och min kompis älskade den, som också köpte den. Inte bara det att den kan hjälpa en att få bättre hy utan den räcker länge också. Fast det beror ju givetvis på hur mycket man tar av den och hur ofta man använder foundation. Dock så kanske det inte alltid räcker att använda en mineralfoundation för att få bättre hy utan man kanske måste investera i en bra rengöring, personligen tycker jag Qlinique har en jättebra serie!

Nackdelar med dyra foundations då? Jo, det är att dem kostar mer än de vanliga märkena, Loreal, Max Factor o.sv men jag tycker att använder man det ofta, varje dag, ska man lägga lite mer på en dyrare foundation för det gynnar sig. Å andra sidan, använder man det inte varje dag kanske bara när man ska på fest eller liknande gynnar det ju sig även att köpa en liten dyrare för då håller den ju längre och priset jämnar ut sig, då man inte behöver köpa en ny på flera månader. De "vanliga" märkena har även en tendens att torka ut huden eftersom dem vanligtvis inte innehåller SPF och inte skyddar mot solen. Sedan måste man komma ihåg att alltid fukta hyn ( även om de dyra märkena innehåller fukt så är det inte tillräckligt) innan man applicerar grunden. Ett väldigt vanligt påstående när man har fet hy är att man inte ska fukta den men detta är faktiskt ett falskt påstående! Du måste nämligen tillföra fukt om du har fet hy, för vad gör huden när den har brist på fukt? Jo, det huden gör när den har brist på fukt är att utvecka fett! Därför är detta väldigt viktigt och inget man ska skippa! Max factor, Loreal, Maybelline osv är ofta djurtestade också och jag personligen skulle inte vilja köpa smink som är djurtestat...



En annan foundation som jag också tycker är väldigt bra är Dior Forever. Förra sommaren fick jag Dior av en kompis som inte ville ha den p.ga att den var på tok för mörk för henne, så hon gav den till mig. Testade den och tyckte den var väldigt bra, hade haft en annan foundation innan som jag inte alls tyckte om och då jag haft I.D i 2 år, var jag ju van vid icke flytande foundations. Men Dior överraskade verkligen, positivt!



Våga att testa dig fram, tillslut hittar man alltid en foundation som passar en. Jag säger dock inte att alla dyrare märken är bäst, köpte faktiskt Qliniques foundation innan jag hade I.D och Dior och den passade mig inte alls. Alla ser ju olika ut, även hyn skiljer ju sig åt från person till person. Men en regel jag har för alla är att alltid använda rengöring och att fukta huden med en mousterizer eller fuktcremé innan man grundar, eller så kan man också blanda sin foundation med sin mousterizer respektive fuktcremé, det går lika bra.

Kommentarer

Follow emeliewingardh

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack :) :
Här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0